Sunday, May 8, 2011

Tohoku - Day 3


最後の日は少し短くて楽でした。朝の予定はもっとも酷い被災地の石巻市にいく予定があったけどキャンセルになりました。だから、少し遅く起きて(6時くらい)デボーションを聞いてからまた牛網区避難所へ出かけました。今日は、何人かがまた千葉さんの家に行って掃除をしましたが、他の人が畑へ行って種まきをしました。私は避難所に残って子どもたちと遊びました。瀬谷さんも残って、子ども達に習字を教えたり、T−シャツのプリントなどを書かせたりをしました。しばらくしたら、私はどうしても労働がしたくて千葉さんの家へ出かけました。あそこでゆっくり千葉さんと話をして、一生懸命聞き取ろうとしましたけどやっぱり東北弁は難しいですね。


また避難所に戻ってみんなとバーベキューランチを食べてから片付けをして、別れの挨拶をして帰りました。帰りの運転も火曜日と同様に大変でした。道が非常に混雑してて10時間以上かかりました。身体的にも精神的にも疲れ果てて神様の力なしには絶対に無事に帰れなかったけど深夜12時くらいに東京に到着しました。帰り道に、周りのメンバーにたくさん声をかけてもらったり、アイスクリームの話で盛り上がったり(もちろん、食べましたよ、2回)して本当に3日間だけ知り合った人たちと仲良くしました。神様に感謝します!ハレルヤ!また東北へ行く機会が与えられたら行きます!


The third day was a little more lax than the others. We had intended to go check out Ishinomaki in the morning, where the worst of the tsunami damage was, but because we feared getting caught up in traffic, we abandoned those plans. Instead we woke up late (6:00?) and had breakfast, devotions, and headed back to the Ushiami Evacuation Shelter. Once there, we divided into groups. Some went back to Mr. Chiba's to do more cleaning, others headed out to the fields to plant seeds. I decided to stay at the shelter and play with the kids. Ms. Seya did the same, as she taught kids calligraphy and helped them to make original T-shirts. It was a lot of fun!


But after awhile, I felt like I needed to do some physical labor, so I headed to Mr. Chiba's. I helped out a bit and then sat and talked with him and his friends. Wow, Tohoku Japanese really IS hard to understand! Anyways, then we headed back to the center for barbecue lunch, cleaned up, and said good-bye to everyone there. The drive back, as predicted, was hard. We left the center at 1:30pm and didn't get back to Tokyo until around midnight. I was so beat. Physically and mentally drained, I still managed (by God's grace) to get us back safely. I also received help from the people in the car, who kept my mind engaged by talking about ice cream among other things (yes, we ate ice cream twice on the ride back). Amazing - I only spent 3 days with the people, but I felt like I got to know them really well, and hope we can meet up again sometime. If God gives me the chance to head out to Tohoku again, I will gladly go! Give me another chance, Lord!

No comments: