Friday, May 6, 2011

Headed to Tohoku


So here we go! We're heading out to Tohoku (Northeastern Japan) to assist with disaster relief. The team consists of 8: Kiyo and Taeko, three of their church members (Kyuki-san, Arai-san, and Seya-san), two evacuees (Kimura-san and Ueda-san), and myself. We took two vans. Three of us drove. The cargo consisted of our gear, plus tons of kimchee and pickled vegetables, and boxes of tracts and Bibles. Normally the drive takes 4 hours, but because it was Golden Week, it took us about 10 hours just to get to Soma City (Fukushima Prefecture). From there, we still had about 90 minutes or so to get to our destination, Higashi Matsushima City.


When we arrived at the Ushiami Evacuation Center, we were greeted warmly by Mr. Chiba, the man who is running the place. He is so well-organized and takes good care of the people there, and also makes sure all helpers/guests receive thanks and respect. So he offered us coffee, and we sat and talked with him for an hour or two. Not only was I tired from the long drive, but listening to his Japanese was SO hard! It is said that Tohoku Japanese is among the hardest to understand in the entire nation. Imagine listening to someone from rural Alabama, or West Liverpool (no offense if any of you are from those areas!)... so I got to the inn completely exhausted. Still, the first day was a good one. Thank the Lord for His faithfulness!


火曜日の午前7時半に東北の被災地へ出発しました。私たちのチームは8名で成りました。清正さん、多栄子さん、瀬谷さん、久喜さん、新井さん、木村さん(目的地の東松島から東京へ避難した方)、植田さん(福島県から東京へ避難した方)、そして私でした。3人の運転手がヴァン2台をロテーションをして走らせた。貨物は韓国の教会が作ってくれたキムチ、漬け物、トラクト、聖書、そして私たちの道具や荷物でし た。普段4時間がかかりますが、ゴールデンウィークのため、10時間ぐらいかかりました!すごい混雑していました。


最初は、福島県相馬市にいるキヨマサの母親の知り合いのところに行って、キムチを届きました。本当は掃除の手伝いをもしたかったんですけど5時半に着いた ら作業が終わってしまった。その後、ラーメンを食べに行って、夕方7時過ぎに目的地の牛網避難所に着きました。あそこで、管理人の千葉さんに歓迎しても らって、一緒にコーヒーを飲みました。たぶん2時間ぐらい話しました。私は日本語がしゃべれるけど、東北弁は本当にわかりにくいなぁと思いました。幸いに もキヨマサさんは仙台出身で、千葉さんが話したことを標準語に直してくれました。でもその長い旅の後、すんごい疲れていました。宿に着いたのは11時過ぎ で、お風呂入って寝ました。一日目は思ったとおりに行かなかったけど神様が忠実で、いろんな良いことがありました。感謝します。

No comments: